A boseg a lelkekben

 2010.03.08. 11:26

Elsotetult hidegseg... nemcsak a termeszetben hanem az emberek lelkeben is. Igen, mint mar irtam a megromlas egyre felszinesebb es ugyanakkor mostmar ijeszto is.

 

Elfoglaltam a helyem.

 

Arra gondoltam, hogy a kimerultseg ami bennem volt egyre csak rosszabb lehet es talan nem sikerul majd nyugodt idegallapotban hazaernem, merthat turelmetlen a testem es lelekben is faradt voltam.

 

Az elso tiz percben ugy ereztem elont a melegseg, majd nehany perc elteltevel egyre csak kihult a testem, elobb az ujjaim majd a karom es a labaim, na jo es a kis muveszi leirast nem biro orrocskammal se kegyelmezett a nedves es eleg kellemetlen levego.

 

A technologia kiemelkedo alkotasanak koszonhetoen, egy ismeretterjeszto film tanulmanyozasaba kezdtem, eltelt par ora, es a vonatozas elviselhetobb volt mint mikor ejjel utaztam.

Megdobbento emberi karakterek, erdeklodest kelto es elgondolkodtato cselekedetek kavalkadjat elombe tarulo esemenyek sorozataval szembesultem, amikor a hosszu folyoso ajtajaban megjelent egy narancssarga mellenyes kozepkoru no.

 

Az arcan elso pillantasra latni lehetett az elkeseredetseget. A masodik sor ulohelynel megallt es kezet nyujtotta. Nehany reszketo hang hagyta el ajkat de nem kapott valaszt. Egyre csak kozeledett felem, az elottem ulo fiatal lanyok asztalan nehany csomag keksz felbontatlanul ucsorogtek mar jo ideje, merthat nem hallottam mindaddig a csomagolo sztaniol etvagygerjeszto hangjat. A lanyoknal megallt mostmar kozelebbrol lathattam a bolyhos felsoju, kopott nadragos eszeveszett holgyet.

 

Mar nem figyeltem a filmre, folneztem es hallgattam amint arra keri a lanyokat, hogy a kekszuket osszak meg vele, kinevettek es elkuldtek. Szabalyosan elrohant mellettem, egeszen a folyoso vegeig, ahol az utolso sor szekeben lerogyott es magaba motyogott hol romanul hol magyarul.

 

Majd elhagyta a vaganyt.

 

Par masodpercig nem tettem vissza a fulhallgatot csak kinetzem az ablakon. Mar a hideg levegot megszokta a testem, igaz neha mikor feleszmeltem, azt vettem eszre hogy egy salrol abrandozok vagy a meleg takaromrol.

 

A merev taj es a merges felhok vivtak a harcukat a holnapert. Erezni lehetett, hogy a fagy ura nem engedi a termofoldeket foleledni, a felhok ismet gyozedelmeskedtek a Fold szerelmevel a Nappal. Hiaba nem eleg a nagsugarak hadserege, pedig ha tudna az Ur hogy mennyi emberi es allati test vagyik forro olelesere, bizonyara a let harca se lenne ilyen hosszas. Nem latni csak a kihult es fako vakolatok omladozasat, lehet maga a gyonyor a benne meghuzodo lelkek osszessege es ezaltal a lakotelepules is kellemes vidam szint varazsol magara. A jeg es a ho baratsagot kot a torekvo novenyzettel es meglapul a szeretet a hatterben.

Folteszem a fulhallgatot es elinditom a filmet.

 

Nehany hosszu perc elteltevel megjelenik a no a hatam mogott es mar a szomszedos szekben dolgozo nohoz fohaszkodik aki nem veszi figyelembe, igy ugyancsak a lanyoknal kot ki a rokkant no. Szinte rafekudt a keskeny asztalkara ugy kerlelte a lanyokat.

Szena szinu hajkoronaja gondozatlanul melengette arcajat, szemeben a lelke es az elete ult ki, es a remenytelen elelemhez valo jutas. Erzeni lehetett a faslott szagat a ruhaknak. A repedezett kez nyujtasan latni lehetett, hogy valamikor megelheteshez is segitette gazdajat. A no elobbre halad es egy 20 ev koruli fiatalembernel megall es ugyanazt a par szvas konyoruletet , hihetetlenul zavartan hadarja el es mar mar szalad is el, a fiu tragar kifejezesek halmazaval segitette utjara a serult emberi teremtmenyt.

 

Nem sok ido elteltevel egy ferfi jon egy darab kockas lapot tesz le asztalomra es tovabb halad. Egy par soros intelem, miszerint arvan nevelkedett es nem tudja ellatni magat, anyagi segitsegert fordul az utasokhoz.

Nem adtam jelentoseget ennek az egesznek oszinten, hisz egy jol oltozott ferfi(egy videken emberhez kepest hasonlitva joizlesunek is titulalhatom) igen kellemetlen illattal kiserve szotlanul es mogorvan a kis fecniket csak ugy kotelessegkent hagyta az asztalkakon, egeszsegesek mondhato fiatal ferfi, ilyen megelhetesi lehetoseggel? Ugyan annyi lekiero csak kell legyen egy emberben, hogy ha valamit elakar erni azt ne az egbolpottyant semmiert kapja es teremtse meg, vannak arvak akik igenis megerdemlik a segitseget, de azok a gyerekek az ilyen ferfiak es nok teremtmenyei, akiket nem erdekel a felelosseg a tudatos eletfelfogas.

 

Valoban ugy gondolom en, hogy lesujto latvany mikor egy ferfi legyen az fiatal vagy kozepkoru, kolduskent latja a holnapot es a kilatastalansagra valo megoldast.

Ez az oka, hogy figyelmen kivul hagytam az igyekvo, fiatalember epekedeset.

 

Nem vagyok feminista sot igen pazar a velemenyem a nokrol, de megis e no jelenlete felkavart.

Megjelent az asztalomnal es eszeveszettul hadart es reszketett. A szemei vermesek es beesetten meredtek ram. Gyorsan tovabb lepett az elottem ulo lanyokhoz, akik eros hangnemmel elkergettek, majd kinevettek. Az emberek kitekintettek szekukbol, hogy merre megy a szamukra nevetseges noi test. Megfutamodott a mozgo vastest belsejeben es ingatagtalanul omlott ossze a szekben es folsirt. Akkor dobbentem ra, hogy annak ellenere hogy nem jozan allapotaban van a no kegyetlen banasmodban reszesul nap mint nap.

Egy szemetnek tekintik az emberek es ezt ki is nyilvanitjak.

Kiemeltem a szemetesembol a majdnem erintetlen chipszes tasakot es eloszereltem az asztalra.

 

Sirnom kellett.

 

Eszembe jutott, hogy en is ereztem ehhez hasonlo fajdalmakat. Nem ilyen jellegueket, de viszonylatba hozhato az egymassal valo helyzet kezelessel. Ereztem a megalazo szavak sodrasat a szivemben, ereztem a kudarcot es a mivoltom semlegesseget.

 

A no ismet folallt, rezgett a szajpreme es csak elprozta lepteit a hatso kijarat fele, szavakat dobalt a neveto emberek arca koze, amikor egy ferfi folallt es karon fogta, hangosan raordibalt, megszentsegtelenitette, karomolta es fenyegette. A no csak vonszolta magat a ferfi eros markolasa utan. Roman nyelven sirankozo szavakkal eltunt.

 

Egy hosszabb idore eltunt. Majd varatlanul arra figyeltem fol, hogy kimerten belepett az ajton es ugyanazt a szerepet eljatszodta, sikerult atadnom az elelmet.

Halasan csendben es nyugodt leptekkel elhagyta a vaganyt, es tobbe nem tert vissza.

 

Undorodom toletek.

Azoktol akik elitelnek minden elesett lelket. Nem mindenkinek adatik meg a boseg, legyen az lelekben, erzelemben, anyagilag, barhogyan.

 

Ha nem is tudsz segiteni egy mozdulattal a vergodo szanalmasnak velt embereken, akkor legalabb ne dobald lesujto szavaiddal. Te is eppugy jottel vilagra mint egy roma nemzetisegu, vagy mint egy koldus, esetleg mint egy uralkodo. A korulmenyek masak.

 

Az vagy aki lenni akarsz, mindenki nem tud azza valni ami vagy aki valojaban szeretne lenni. Es ez igy van rendjen. A te lelkednek tanulsag, hogy a tarsadalom szintjeihez hogyan viszonyulsz.

 

En holnap is ugy tekintek ratok mint akik kivagytok teve megprobaltatasok halmazanak akarcsak en magam is.

 

...

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lathatatlan-ego.blog.hu/api/trackback/id/tr841818544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

otyi 2010.03.08. 13:40:16

...e szintre fel kell emelkedni ilyenkor latom h mennyire bolcs vagy... en meg gyermek vagyok erett gondolkodasod es realis felfogasod mellett...
süti beállítások módosítása